Zalety i wady franczyzy

Forma współpracy między przedsiębiorcami jaką jest franczyza jest coraz częściej spotykana. Jak każde rozwiązanie ma jednak swoje wady i zalety. Dla wielu jest to dość pewne rozwiązanie, tym bardziej, że franczyzodawca pomaga w prowadzeniu biznesu pod wieloma względami. Zdaniem innych franczyza jest nieopłacalna i lepiej założyć własny biznes.

Korzyści płynące z franczyzy

Niewątpliwie franczyzna jest dobrą propozycją dla młodych i niedoświadczonych przedsiębiorców. Franczyzodawca nie tylko oddaje do dyspozycji swoje znaki towarowe, elementy identyfikacji wizualnej, logotypy, ale też proponuje gotowe i sprawdzone procesy technologiczne, modele zarządzania. Prowadząc biznes na tej zasadzie nie trzeba martwić się budowaniem tożsamości firmy, wprowadzaniem jej na rynek, nie trzeba budować świadomości klientów o usługach czy produktach. Nie trzeba ponosić kosztów na stworzenie i realizację strategii marketingowej, na organizację kampanii promocyjnej oraz wszystkich innych kosztów związanych z rozwijaniem nowego biznesu. Franczyzobiorca ma więc zapewniony dobry start.

Negatywne strony franczyzy

Wykupienie franczyzy czyli licencji to zazwyczaj jednorazowa wysoka opłata, trzeba mieć wiec środki na taką inwestycję. Kolejnym elementem jest konieczność odprowadzania do franczyzodawcy procentu od obrotów, co pomniejsza dochód. Zakładanie firmy pod własną marką jest ryzykowne, ale z drugiej strony pracujemy wyłącznie na własny wizerunek i markę. Korzystając z franczyzy pracujemy na cudzą markę i w przypadku rezygnacji ze współpracy zostajemy z niczym. Franczyza ma także ten minus, że musimy działaś według ściśle określonych standardów i nie ma miejsca na naszą kreatywność, możliwość poszerzania działalności w innych kierunkach etc. Często nawet księgowość musi być prowadzona według wymogów franczyzodawcy, podobnie jak strategia i wszystkie procedury.

Franczyza jest więc dobra dla tych, którzy mają odpowiednie środki finansowe, a przy tym potrafią prowadzić biznes lecz nie mają pomysłu na własne produkty i usług, a także nie chce skupiać się na działaniach marketingowych. Mając jednak pomysł na nowy biznes, znając się na marketingu, chcąc budować własną markę, lepiej będzie działać samodzielnie.