Dieta na pamięć i koncentrację

Niejednokrotnie w trakcie pracy lub nauki jesteśmy zmuszeni do zwiększonego wysiłku intelektualnego. Warto wiedzieć jak w takich chwilach wspomóc swój organizm z pomocą odpowiedniej diety.

Kwasy omega 3

Badania naukowe potwierdzają, że kwasy omega 3, a konkretnie kwas EPA i DHA wspomagają procesy poznawcze, wspomagają przewodnictwo nerwowe w mózgu, chronią przed stresem oksydacyjnym, a do tego poprawiają samopoczucie. Dlatego w okresach takich jak sesja egzaminacyjna czy trudny okres w pracy, warto spożywać w większych ilościach te produkty, które są bogatym źródłem kwasów omega 3, a więc tłustych ryb morskich, orzechów i migdałów. Orzeczy są też doskonałe z tego powodu, że zawierają witaminę E, kwas foliowy i polifenole. Te substancje mają działanie neuroprotekcyjne.

Lecytyna

Lecytyna zwiększa odporność na stres, zapobiega negatywnym zmianom w układzie nerwowym i poprawia sprawność umysłową. To dlatego jest zalecana osobom uczącym się, pracującym, a także osobom starszym. Lecytyna pomaga właściwie przewodzić sygnały w układzie nerwowym i w mózgu, a także wspomaga pamięć i koncentrację. Dlatego dieta musi zawierać soję, żółtka jaj i orzechy – mówi Monika Wojteczko – dietetyk Lublin.

Antyoksydanty

Antyoksydanty pomagają zwalczać wolne rodniki, które uszkadzają komórki, również te w mózgu. Dlatego produkty będące źródłem antyoksydantów powinny być obowiązkowym elementem diety, zarówno dla pracy mózgu i ochrony szarych komórek, jak i dla młodego wyglądu. Źródłem antyoksydantów są cytrusy, jabłka, pomarańczowe warzywa i zielone warzywa liściaste, a więc dynia, kabaczek, szpinak, rukola, jarmuż.

Kurkumina

Związek chemiczny zwany kurkuminą redukuje stany zapalne w głębokich warstwach tkanki mózgowej. Dlatego warto włączyć go do codziennej diety. Jego źródłem jest przyprawa curry. Kuchnia indyjska i tajska jest więc bardzo dobrym wyborem. Podobne właściwości wspomagające mózg ma musztarda, zielona herbata, truskawki, borówki i brzoskwinie.

Resweratrol

Dla mózgu ważny jest też przepływ krwi, a ten wspomaga resweratrol obecny w soku z winogron i w czerwonym winie. Na przepływ krwi i obniżenie cholesterolu wpływ mają też takie produkty jak awokado, orzechy i oliwa z oliwek.

Antocyjany

Fioletowe i granatowe owoce czyli jeżyny, borówki, jagody, wiśnie i śliwki są źródłem antyocyjanów. Składniki te poprawiają pamięć dzięki wzmacnianiu białek obecnych w mózgu. Podobne właściwości ma cholina, która jest obecna w żółtkach jaj, w wątróbce oraz w mięsie wołowym i drobiowym.